OnAir – informasjon for foredragsholdere

Innlogging

Du vil motta lenke og innloggingsinformasjon til OnAir (vår virtuelle konferanseportal) på e-post. Vi anbefaler at du logger inn og setter opp din profil så tidlig som mulig og før konferansen starter. Her vil du også finne en kort introduksjonsvideo som viser portalens muligheter og funksjonalitet.

Om du ikke har mottatt link til NOKIOS OnAIR konferanseportal – ta kontak på e-post: nokios@videre.ntnu.no

Introduksjon til OnAir konferanseportal

Foredragsholder-OnAIR-skjermforklaring

Her er en introduksjon til deg som skal holde en presentasjon i den virtuelle konferanseportalen OnAIR.

Du registrerer deg vanligvis til konferansen som foredragsholder i et online påmeldingsskjema og får tildelt en rolle som gir deg riktig tilgang til den programposten du skal bidra i.

Vi vil i denne veiledningen vise Presenter View – Foredragsholders skjermbilde – og forklare de ulike verktøyene du kan benytte når du presenterer, og ting som er viktige å huske på for at du skal få et best mulig utbytte av økten.

 

Ikonfarge markerer tildelt rolle på programpost

Er ikonet til venstre for programtittel rødt så markerer dette at du har en tildelt rolle på programposten, er denne grå så kan du se den som vanlig deltaker.

 

ikonfarge-foredragsholder

Når kan jeg gå inn i min programpost?

Som Sesjonsansvarlig eller foredragsholder kan du når som helst gå inn i din programpost ved å trykke på knappen «Forhåndsvis» for å øve og gjøre klar spørsmål til avstemning/poll (hvis denne funksjonen er aktivert for økten din.)

 

Foredragsholders skjermbilde

Slik vil skjermbildet se ut når du går inn på den programposten du har rolle som foredragsholder/sesjonsansvarlig eller tekniker.

skjermbilde fra OnAir konferanseportal - din sesjon

Når sesjonen starter vil du se at bildet viser «LIVE» oppe til høyre.

For å se opptaket som sendes, må du gå til Forhåndsvis, Vis deltakers vindu.

 

Forhåndsvis-deltakers-vindu

Funksjoner for foredragsholder i skjermbildet

OnAir – Live Q & A

I foredragsholders skjermbilde i OnAir-portalen finner du også eventuelle spørsmål fra publikum:

I Live Q&A kan du se innkommende spørsmål fra deltakerne:
• Ved å klikke på stjernen flyttes spørsmålet øverst i listen
• Ved å klikke på haken (kryss), flyttes spørsmålet til svarfanen
• Ved å klikke på blyanten kan du skrive inn et svar på et spørsmål. Et besvart spørsmål flyttes automatisk
til svarfanen.
• Hvis du klikker på søppelikonet, fjernes spørsmålet fra systemet

Du kan tilordne en moderator til å gjennomgå og sortere spørsmål på forhånd slik at du kan fokusere på svarene dine til deltakere.

OnAir – Live Poll

Skjermbilde fra OnAir live poll

Med Live-Poll eller Avstemning kan du lage spørsmål som deltakerne skal svare på og deretter vise resultatet til deltakere under presentasjonen.

• Start viser avstemningen til deltakerne
• Delingsresultater vil vise sanntidsresultater som vises i avstemningsvinduet
• Slutt lukker direkteavstemningen
• Tilbakestill vil fjerne alle svar og tilbakestille det til det ubesvarte oppgaven

Du kan lage spørsmål om avstemning når som helst før økten din, eller til og med opprette
en i farta om nødvendig. Alle svarene på avstemningen kan eksporteres når økten din er avsluttet.

 

Følg med på OnAir skjermen

Når økten din er LIVE, vil du se forskjellige ting som skjer i skjermvisningen.
Mens det kan forekomme aktivitet helt til høyre, for eksempel i Live Q&A, vil du holde øye med hovedområdet i presentatørvisningen din som viser:
• Session Live Indicator og tiden – den viser gjenværende tid for din økt
• Live spørsmål som vises i Live Q&A Panel.
• Resultater fra Live Poll. Husk å avslutte og dele resultatene på et tidspunkt i presentasjonen din.

 

 

Presenter Chat (i OnAir)

Hvis det er flere bidragsytere/foredragsholdere i programposten/økten din, kan du bruke Presenter Chat til å ha uformelle chatsamtaler før eller under økten med disse.

 

Kontrollrom Chat

Hvis arrangøren har teknikere som styrer og overvåker arrangementet, vil de være i virtuelt kontrollrom. Denne chatten lar deg ta en chatsamtale med teknikerne som holder et øye med økten din.

Forhåndsvisningspanel (i OnAir)

Forhåndsvisning gir deg to alternativer som deltaker eller som foredragsholder

• Vis deltakers vindu viser et miniatyrbilde av hva deltakeren vil se mens du presenterer. OBS! Vær oppmerksom på at hvis du er sesjonsansvarlig eller foredragsholder i et Zoom møte/webinar, er det ikke anbefalt at du bruker dette alternativet da de to lydsporene kan være forvirrende. Ved opptak er det her du vil se presentasjonen som deltakerne ser.
• Vis presentatørvisning gir den en forhåndsvisning av hvordan skjermbildet ditt vil se ut

For deg som skal holde live sesjon i Zoom

NB! Du bør benytte 2 skjermer når økten/programposten skal foregå i Zoom, slik at du har OnAIR-portalen åpen på en skjerm og Zoom-vinduet åpent på den andre skjermen.

for en sesjon som skal gå live i Zoom – vil skjermvisning for foredragsholder før sesjon starter være slik:

skjermbilde fra OnAir konferanseportal - LIVE i ZOOM

I god tid før økten starter, ca 10 minutter før, kan du trykk på den røde knappen «Delta i møtet». Du får da spørsmål om å åpne Zoom Meetings.

skjermbilde åpne ZOOM

Klikk «Join with computer audio»

Zoom skjermbilde: join with computer audio

Skjermbilde i Zoom

Start kamera (nederst i venstre hjørne) og sjekk at mikrofonen fungerer.

Når økten starter så la det gå litt tid før du begynner møtet. Det kan ta opp til 1 minutt før alle deltakerne har kommet seg inn i det virtuelle møterommet.

Skal du dele skjerm, det vil si vise en presentasjon eller et opptak fra din pc – velger du Share Screen

Skjermbilde

Angi hvilken skjerm du vil dele fra. Husk å hake av på «dele maskinlyd» for at opptak som deles også kommer med lyd, og hak av «Optimize Screen Sharing for Video Clip».

Skjermbilde zoom, deling av skjerm

Generelle forberedelser

  • Vær forberedt og klar med din presentasjon om du skal presentere «live» under NOKIOS. Du bør være inne i det virtuelle rommet 15 minutter før sesjonen starter for å møte ansvarlig.
  • Lukk unødvendige programmer på PC´en din. Dette vil frigi prosessorkraft, som vil føre til en bedre bilde/lydopplevelse i ditt videomøte. Typiske programmer som stjeler mye kraft er «Spotify» (og andre streamingtjenester), samt koblinger mot diverse skytjenester «Dropbox» eller lignende.
  • Stabilt nettverk er viktig, så kablet nettverk anbefales.
  • Google Chrome som nettleser fungerer best for den virtuelle konferanseplatformen.
  • Hodetelefoner med mikrofon gir best lyd.
  • Bakgrunn og lys i rommet er viktig å tenke over. Ha det ryddig rundt deg og unngå sterkt bakgrunnslys, ha heller ansiktet mot et vindu istedenfor at vinduet er bak deg.
  • Plasser kameraet ditt korrekt. Den optimale plasseringen er at kameraet er i høyde med nesa/øynene dine.
  • Sørg for at du ikke har radio/musikk i bakgrunnen, eller andre forstyrrende lydkilde