NOKIOS 2024
Sesjon 3C

Torsdag 24. oktober
09:00–10:00
Rom: Cosmos 3C
Streaming: Vega
Se romplan

Spor:

C

STORMEN – Trusler

Andre sesjoner i samme spor: 1C, 2C

Se alle sesjoner | vis program torsdag

Digital utmattelse – er det offentlige bidragsytere til digital overdose?

Flere og flere har behov for å koble seg bort fra den konstante påkoblingen. Har vi nådd det menneskelige taket i hvor mye digitale stimuli vi klarer å prosessere? Hvorvidt bidrar det offentlige til digitalt overdose?

En stor andel av nordmenn synes hastigheten på den digitale utviklingen er overveldende. Mange opplever at man bruker for mye tid på nett og at det bidrar til dårligere livskvalitet. Bli med på en engasjerende sesjon hvor vi først møter Margareth Knutsen fra Accenture som vil dele fakta, eksempler og egne erfaringer rundt hvordan digital overdose påvirker oss i hverdagen. Møt også Trine Syvertsen fra Universitetet i Oslo som til daglig forsker på digital påkobling og frakobling. Trine vil dele funn fra sitt prosjekt om digital detox og vil utdype nærmere hva som menes med «right to disconnect».

Vi avslutter sesjonen med en spennende paneldebatt med Margareth, Trine og Anne-Lise Hauge-Nilsen som er fagdirektør for helhetlig brukeropplevelse i Skatteetaten. Her vil dere blant annet høre diskusjoner om økt grad av hjemmekontor har økt den digitale utmattelsen og om digital utmattelse vil kunne bidra til klasseforskjell mellom de som klarer å være online i stor grad og de som raskere blir slitne.

Velkommen!

Foredragsholdere

Margareth Knutsen portrettbilde

Margareth Knutsen

Accenture

Margareth Knutsen er Design Director i Accenture Song og kreativ leder i selskapets nordiske Design & Digital Products team. Hun har 17 års erfaring som digital designer og er opptatt av en brukersentrert designprosess, som har fokus på å skape produkter og tjenester som løser reelle behov, er enkle og engasjerende å bruke.

Trine Syvertsen portrettbilde

Trine Syvertsen

Universitetet i Oslo

Trine Syvertsen er professor i medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Hun holder foredrag og formidler innsikter om digital påkobling og frakobling til medier og publikum. Hun leder prosjektet «Digitox: Invaderende medier, ambivalente brukere og digital detox», som er finansiert av Norges forskningsråd.

Anne-Lise Hauge-Nielsen portrettbilde

Anne-Lise Hauge-Nielsen

Skatteetaten

Anne-Lise Hauge-Nielsen er fagdirektør for helhetlig brukeropplevelse i avdeling Virksomhetsstyring.

Hun har bakgrunn som designer og sivilingeniør. Har tidligere jobbet både som konsulent og i det private både innen offshore, telekom og netthandel. Hun har 15 års erfaring fra Skatteetaten hvor hun ha jobbet som designer, prosjektleder innen endringsledelse og vært leder for design og brukeropplevelsesmiljøet. Hun har nylig trådt inn i en helt ny rolle i Skatteetaten som fagdirektør for helhetlig brukeropplevelse. Anne-Lise er brennende opptatt av brukeropplevelse og særlig det å lage offentlige tjenester på en slik måte at de gagner samfunnet og samtidig ikke legger unødig stor byrde på menneskene med både plikter, rettigheter og andre behov.

Sesjonsansvarlige

Lena Carlstrøm
Accenture

Marius Johannessen
Universitetet i Sørøst-Norge

Hallstein Husand
Datatilsynet