NOKIOS
Fyrlyktprisfinalister 2025
Tre av de nominerte kandidatene gikk videre til finalen på NOKIOS 2025 i Trondheim.
Disse er:
- Kommunealliansen Morgendagens velferdssamfunn, Lillestrøm kommune, Nordre Follo kommune, bydel St. Hanshaugen og Nyby
- Tjenester for verger og etterlatte, Skatteetaten
- Kompetansespor, UDI, Oslo kommune, Folkeregisteret og Symfoni
Kommunealliansen Morgendagens velferdssamfunn
Lillestrøm kommune, Nordre Follo kommune, bydel St. Hanshaugen og Nyby
Morgendagens velferdssamfunn er en allianse som per nå omfatter 33 kommuner og 6 bydeler i Oslo, tilsvarende 24 % av Norges befolkning. Den er etablert av Lillestrøm kommune, Nordre Follo kommune og Bydel St. Hanshaugen, i samarbeid med teknologiselskapet Nyby og har signerte intensjonsbrev fra de andre kommunene/bydelene, i tillegg til Digi-miljøer, Sykehjemsetaten i Oslo, OsloMet, USHT-miljøer og leverandører.
Ambisjonen er å utvikle en oppgavebasert velferdsmodell som kan møte bemanningskrisen i helse- og oppvekstsektoren – samtidig som den reduserer utenforskapet. Målet er å doble kapasiteten uten flere ansatte, gjennom teknologi, tjenestetransformasjon og etablering av et oppgavebasert arbeidsmarked.
Alliansen er tuftet på en ny type samarbeidsmodell i offentlig sektor. I stedet for å utvikle løsninger hver for seg, har kommunene organisert seg som et felles arbeidsfellesskap. De deler erfaringer, fordeler oppgaver og eksperimenterer på tvers. Radikal åpenhet er en grunnregel – både suksesser og feil deles fortløpende gjennom et eget læringsnettverk. Alliansen har blant annet gjennomført to fremtidsforsøk der teori er testet ut i praksis og jobber videre med å løse hemmere som ble identifisert i disse. Videre planlegges det for at ulike problemstillinger fordeles til flere kommuner i alliansen, slik at den nye modellen kan bygges og realiseres i fellesskap. Alliansen er allerede støttet økonomisk gjennom Helseteknologiordningen.
Tjenester for verger og etterlatte
Skatteetaten
Skatteetaten tilbyr nå innovative digitale tjenester som transformerer hvordan verger og etterlatte kan håndtere skatteforpliktelsene på vegne av brukere. Tjenestene automatiserer tilgangsstyring basert på offentlige registre og muliggjør for første gang at arvinger kan utføre alle sine skattemessige oppgaver digitalt, verger er automatisk gitt rettigheter til å representere vergehaver og papirbrukere kan delegere tilgang til en fullmaktshaver som bruker de digitale løsningene.
Ved å jobbe ut et tjenestetilbud for å delegere myndighet på vegne av en selv muliggjør etaten et enklere digitalt liv for brukere som står i sårbare situasjoner. Ved dødsfall får gjenlevende ektefelle umiddelbart innsyn i avdødes skattemessige forhold, og når skifteattest utstedes får arvinger automatisk tilgang til nødvendige tjenester. Papirbrukere kan delegere fullmakt til en hjelper og på den måten ta del i det digitale samfunnet Digitale hjelpere, verger og andre fullmaktshavere varsles på lik linje med skattepliktige og settes i stand til å møte de skattemessige forpliktelsene på en proaktiv måte. Dette representerer et paradigmeskifte fra en situasjon hvor etterlatte ble overlatt til seg selv og i verste fall risikerte å motta inkassokrav som første kontakt, til proaktiv veiledning og støtte i en av livets mest sårbare situasjoner.
Tjenestene demonstrerer hvordan gjennomtenkt digitalisering kan kombinere teknologisk innovasjon med empati og brukerorientering for å skape betydelige gevinster både for brukere og samfunn.
Kompetansespor
UDI, Oslo kommune, Folkeregisteret og Symfoni
Kompetansespor er et unikt samskapingsprosjekt mellom flere offentlige statlige aktører, Oslo kommune og privat sektor. Prosjektet har tenkt radikalt nytt for å effektivisere arbeidsinnvandringsprosessen for kvalifiserte arbeidsinnvandrere og utenlandske studenter. Gjennom en helhetlig løsning for datadeling, basert på prinsippene i eIDAS 2.0 og digitale lommebøker, skapes et nytt grunnlag for effektiv arbeidsinnvandring og bedre ressursutnyttelse.
Kompetansespor gjør offentlig sektor mer samordnet, gir arbeidsgivere mer forutsigbare rammer og bedre tilgang til riktig kompetanse, og styrker samtidig individets mulighet til raskere å delta i arbeids- og samfunnsliv. Gjennom flere skape piloter har Kompetansespor dokumentert hvordan en tjeneste som i utgangspunktet oppleves som byråkratisk, vanskelig og kostbar kan effektiviseres med 98,4 % (fra 37 uker til 3 dager) og oppleves som enkel, effektiv og kostnadseffektiv, både fra bruker og tjenesteier.