NOKIOS 2023
Utstillerseminar

Programmet for NOKIOS 2024 er ennå ikke klart.
Informasjonen på denne siden gjelder forrige konferanse som ble arrangert 24.–26. oktober 2023.
I programposten utstillerseminar presenterer bedrifter sine prosjekter, produkter eller tjenester.

Utstillerseminarene går i paralleller onsdag kl 14:00 og torsdag kl. 12:30

(siden oppdateres etterhvert som vi mottar innhold.)

Utstillerseminarer – onsdag 25. oktober

Netcompany logo

U1 - Netcompany: Ny prosjektstrategi sikrer vellykket modernisering av barnevernet

Onsdag 25. oktober
14:00–14:30
Rom: Meteor
Se romplan

Det er et presserende behov for økt digitalisering i offentlig sektor. I dag bruker mange kommuner betydelige ressurser på individuelle anskaffelsesprosesser for utdaterte standardløsninger. DigiBarnevern representerer en ny samarbeidsmodell, der flere kommuner har gått sammen for å kartlegge og utvikle et helt nytt fagsystem for barnevernet. På dette seminaret vil vi dele fem sentrale erfaringer som har vært avgjørende for denne suksesshistorien og som kan inspirere kommunesektoren i sin planlegging av nye digitaliseringsløft.

Vi vil se nærmere på samspillet mellom kommuner, nasjonale parter og leverandører, effektiv gjennomføring av felles anskaffelsesprosesser, betydningen av standardisering av systemer gjennom bruk av offentlige fellesløsninger, prosjektsamarbeidet med leverandører, og viktigheten av kontinuerlig videreutvikling for å sikre et moderne system over tid.

Fordragsholdere:
Kjetil Westgaard, leder for Netcompanys barnevernssatning
Andreas Hauge Standal, Seniorkonsulent i Netcompany

Capgemini logo

U2 - Capgemini: En datadrevet fremtid – vi vet hvor vi skal, men hvordan kommer vi dit?

Onsdag 25. oktober
14:00–14:30
Rom: Cosmos 3C
Se romplan

Er du interessert i å lære mer om hvordan virksomheter kan transformere sine tjenester med data og kunstig intelligens?

Capgemini har sammen med Stockholm School of Economics og Copenhagen Business School kartlagt og intervjuet nordiske virksomheter hvordan de tar I bruk data og kunstig intelligens. Hvilke organisasjoner lykkes og hvorfor?

Vi vil dele innsikt og perspektiver om hvilke grep som må til for å bli en «datamester» og hvilke hovedtrekk som går igjen hos datadrevne virksomheter. Møt opp og få med deg hovedkonklusjoner fra vår bok «The Future of Data». Vi har selvsagt også med eksemplarer av boken som vi deler ut.

Foredragsholder:
Asle Kambuås, Regionsdirektør Capgemini

Digdir logo

U3 - Digdir: Nye muligheter i Altinn kan bidra til et taktskifte i digitaliseringen

Onsdag 25. oktober
14:00–14:30
Rom: Cosmos 2
Se romplan

Foredragsholder: Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson
Finnur er produkteier for Altinn. Han Finnur er utdannet som sivilingeniør, teknisk kybernetikk, fra NTNU. Han jobbet 17 år som konsulent med å implementere kjerneløsninger i det private næringsliv. I 2014 tok han skrittet over til UDI for å jobbe i offentlige sektor. Han begynte i Digdir i 2022.

Regjeringen har høye ambisjoner for digitalisering av offentlig sektor og ønsker å gjennomføre et taktskifte i digitaliseringen av offentlig sektor. Altinn og bruk av nasjonale felleskomponenter er sentralt for å nå regjeringens mål.
Altinn et spleiselag og et samarbeid på tvers av offentlige virksomheter. Altinn er en veletablert og omfattende plattform med sterk vekst i datavolumer, stadig flere tilknyttede offentlige virksomheter og økende antall digitale tjenester. Målet er å gjøre alle lovpålagte skjemaer tilgjengelig via Altinn.
Du kjenner sikkert til Altinn, men hvor godt kjenner du alle de nye mulighetene som er kommet de siste årene? Hvis du jobber med digitalisering, er det viktig å være oppdatert på hva Altinn tilbyr. Gevinstpotensialet er betydelig for både offentlige og private virksomheter.

Agenda

  • Altinns tjenester – fra enkle skjema til avanserte applikasjoner
  • Eksempler på tjenester som er i bruk
  • Stegene for å etablere en ny tjeneste

Foredragsholder: Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson
Finnur er produkteier for Altinn. Han Finnur er utdannet som sivilingeniør, teknisk kybernetikk, fra NTNU. Han jobbet 17 år som konsulent med å implementere kjerneløsninger i det private næringsliv. I 2014 tok han skrittet over til UDI for å jobbe i offentlige sektor. Han begynte i Digdir i 2022.

Sopra Steria logo

U4 - Sopra Steria: Hvordan organisere seg for å bli ekstremt brukerorientert

Onsdag 25. oktober
14:00–14:30
Rom: Cosmos 3A
Se romplan

Har du sett gleden i øynene til en fornøyd bruker? Har du drømt om å transformere virksomheten din til å bli ekstremt brukerorientert?

Å ta skrittet til å organisere en brukerorientert og verdidrevet virksomhet, krever en annen tilnærming enn det vi gjør i dag. Det inkluderer endringer i kultur, lederskap, styring og strategi – og det er et verdivalg.

I denne sesjonen går vi inn på hvordan man kan tenke rundt organisasjon som i større grad legger til rette for å levere enda bedre brukeropplevelser.

Foredragsholdere:
Andreas Tjernsli og Elin Vik

Tietoevry logo

U5 - Kantega: Digital lommebok - kom i gang med digitale bevis

Onsdag 25. oktober
14:00–14:30
Rom: Vega
Se romplan

Digitale lommebøker er fremtidens elektroniske ID. Alle norske virksomheter må forholde seg til dette. Den digitale lommeboken vil inneholde bekreftet personinformasjon som vi kaller digitale bevis, elektroniske attesterte attributter eller verifiable credentials. Slike digitale bevis kan for eksempel være førerkort, vitnemål, skatteattest eller vaksinepass. Data som i dag utstedes som attester på papir eller overføres ved integrasjon mellom virksomhetene, kan nå deles som digitale bevis via brukerens digitale lommebok.

I dette seminaret viser jeg hvordan din virksomhet kan ta i bruk digitale lommebøker og demonstrerer hvordan du utsteder et digitalt bevis. Vi ser på de ulike løsningene, protokollene og standardene som den kommende EU ID-lommeboken vil bruke.

Foredragsholder:
Erling Skard

TietoEVRY

U6 - Tietoevry: Hvordan benytte data til bedre styring og bærekraftige offentlige tjenester?

Onsdag 25. oktober
14:00–14:30
Rom: Comet
Se romplan

Kom og hør Ullensaker kommune dele erfaringer med arbeidet for å løse dagens og fremtidens behov på området helse og sosial, ved hjelp av gode data og løsninger.

At antallet eldre øker er kjent og utgangspunkt for grunnleggende diskusjoner om velferdsstatens fremtid. Like ofte pekes det mot data, teknologi og kunstig intelligens som verktøy som vil løse utfordringene vi står overfor. Men hva slags teknologi har vi som støtter opp under å gjøre mer med mindre, eller færre?

Ullensaker Kommune har fokusert på å løse dagens og fremtidens behov innen helse og sosial. De gir oss et innblikk i hvordan de benytter en moderne datalake-løsning, for å forbedre og effektivisere tjenestene sine for bedre å møte innbyggernes behov.

Foredragsholder:
Lars Einar Elstad fra Ullensaker kommune og representanta fra Tietoevry

Computas

U7 - Computas: AI og automatisering hos norske bedrifter

Onsdag 25. oktober
14:00–14:30
Rom: Andromeda
Se romplan

Skap verdi med AI – eksempler på anvendelse fra norske virksomheter
Stadig flere virksomheter tar i bruk nye, avanserte tjenester som benytter AI for å effektivisere og forenkle sine arbeidsprosesser. Men hva kan egentlig AI brukes til som kan gi din virksomhet verdi i dag? Med knapphet på arbeidskraft i både det offentlige og næringslivet, er det avgjørende å effektivisere og bruke kompetanse smart. I dette utstillerseminaret gir vi deg reelle eksempler fra norske virksomheter i både offentlig og privat sektor som bruker AI og automatisering for å effektivisere eller skape konkurransefortrinn.

Computas er et norsk IT-selskap med 300 ansatte og kontorer i Oslo og Trondheim, som tilbyr rådgivning og konsulenttjenester innenfor digitalisering – fra idé og innovasjon til utvikling og drift. Som det første selskapet i Norge leverte Computas systemer basert på anvendt kunstig intelligens (AI) og har hjulpet en rekke norske virksomheter i både offentlig og privat sektor med å effektivisere sine prosesser og bli mer datadrevne.

Foredragsholder:
Pål Knudsen, Computas

Pål Knudsen er løsningsarkitekt og forretningsutvikler i Computas. Han har over 15 års erfaring med å hjelpe kunder ta i bruk moderne teknologi og metoder for å løse kundenes forretningsbehov og effektivisere deres arbeidsprosesser. Han har blant annet vært med på å lage automatiseringsløsninger hos både UDI og Helsedirektoratet.

Accenture

U8 - Accenture: Tillittsreformen - hvordan lykkes med medarbeiderdrevet innovasjon i en smidig organisasjon?

Onsdag 25. oktober
14:00–14:30
Rom: Eclipse
Se romplan

Tillitsreformen skal gi medarbeidere og virksomheter i staten mer tillit til å gjøre jobben på en måte som de selv mener er best. Målet er økt brukervennlighet og en offentlig sektor som lytter mer til innbyggerne. Dette passer godt sammen med et smidig tankesett som setter bruker og verdi i sentrum og er opptatt av tverrfaglig samarbeid og endringsdyktighet. I denne sesjonen deler vi hvordan vi jobber med medarbeiderdrevet innovasjon gjennom kompetanseheving, rådgivning og veiledning. Vi vil også gi konkrete råd for hvordan du kan lykkes med medarbeiderdrevet innovasjon i din organisasjon.

Foredragsholdere:
Mari Heibø-Bagheris
Øyvind Ofstad

Bouvet logo

U9 - Bouvet: Digitalt samfunnsansvar – hvordan kan digital teknologi bidra til å oppnå bærekraftsmål?

Onsdag 25. oktober
14:00–14:30
Rom: Titan (2. etg.)
Se romplan

Hvordan definerer vi formålet med teknologien som utvikles og hvordan skaper vi tillitsvekkende nok løsninger som ivaretar bærekraftsperspektivene bakover i verdikjeder og forretningsmodeller? Bigger, better, faster, newer – bedre eller verre? Digital teknologi skal bidra til å oppnå bærekraftsmål, samtidig som det i seg selv har store fotavtrykk i verden. Vi må snakke om dilemmaene og paradoksene i teknologien som omgir oss i samfunnet.

Bouvet snakker om ansvarlig teknologiutvikling. Samfunnsansvar er ikke nytt og heller ikke nok for å drive all bærekraftsendring, men med et mål om å endre praksis og adferd internt i virksomheter, kan man skape økt bevissthet på hvilke valg som tas. De interne vurderingene vil påvirke ytre valg og retning. Bouvet, som en sentral pådriver i GoForIT, leder et arbeid sammen med UiA for å utforske internasjonale prinsipper for samfunnsansvarlig digital utvikling, i private og offentlige virksomheter. Målet er å forstå og vurdere de i en nordisk kontekst.

Konkret gir vi deg somdeltaker her syv prinsippene og hvilke spørsmål enhver organisasjon bør stille seg. Målet er å inspirere deg til å etablere tilsvarende prinsippbasert tilnærming i din virksomhet.

Foredragsholder:
Pia V. Jøsendal (Avdelingsleder Bouvet)

Oracle

U19 - Oracle: Betyr EU/US dataoverføringsavtalen slutten på offentlig sektors Schrems II bekymringer med offentlig sky??

Onsdag 25. oktober
14:00–14:30
Rom: Callisto (2. etg.)
Se romplan

Cloud Act, FISA 702 og Schrems II, begreper som oppfattes som inkompatible med offentlig sky. Er sky på norsk jord, løsningen på utfordringene knyttet til personvern, gir det tilstrekkelig beskyttelse mot 3. staters lovgiving og behov for utlevering av personopplysninger? Hva er digital suverenitet, og hvordan møte problemstillingene i EDPB’s anbefaling for bruk av offentlige skytjenester?

Foredragsholder:
Inge Os
Master Principal Cloud Specialist
Security Advisory Office and Domain Lead Compliance
Certified Data Protection Foundation & Practitioner, CCSP
Oracle Norway
inge.os@oracle.com
Mobile: +47 908 22 786

Utstillerseminarer – torsdag 26. oktober

Intersoft logo

U10 - Intersoft: De menneskelige ressursene i prosjektene: Hvordan få oversikt over ressursbehov og kapasitet.

Torsdag 26. oktober

12:30–13:00

De fleste virksomheter har behov for oversikt over ressursbruk og hvilken kapasitet man har (eller mangler). Virksomheten ønsker dette på et overordnet nivå, samtidig som den enkelte medarbeider ønsker å ha en oversikt over sine oppgaver og omfanget av disse. Virksomheten ønsker styringsinformasjon, og den enkelte ønsker forutsigbarhet og muligheten for å planlegge sin egen tid fremover. Hvordan kan man benytte et prosjektstyringsverktøy til å få oversikt over planlagte oppgaver og kapasitet? Kom innom vårt seminar og hør mer om ressurs- og kapasitetsplanlegging som en del av prosjektstyringen. Intersoft leverer Microsofts standardløsninger for dette, og vil gi en kort introduksjon til temaet.

Vel møtt!

Foredragsholder:
Knut Andreas Strøm-Gundersen ( Daglig leder)

Twoday

U11 - twoday: Veien til twoday: Erfaringer med bruk av AI som en del av organisatoriske endringer

Torsdag 26. oktober

12:30–13:00

twoday startet som en sammenfatning av et tyvetalls individuelle selskaper, og har et mål om å bli et enhetlig nordisk teknologiselskap. En del av dette innebærer å migrere 2500 ansatte fra Google som samarbeidsplattform til Microsoft.

For å gjøre migreringen så sømløs som mulig, har twoday benyttet sin egenutviklede løsning for bedriftsspesifikke AI-assistenter basert på Azure OpenAI og GPT. Ved å gi modellen tilgang på intern dokumentasjon, kunne den svare på de vanligste problemstillingene som ansatte hadde, slik at de ikke måtte bruke tid på å lese gjennom mye dokumentasjon. I tillegg har twoday brukt AI Agenten i flere interne forretningsprosesser – både for å bli mer datadrevet, og for å utnytte produktivitetsgevinster av AI som ikke har vært mulig før den siste utviklingen av språkmodeller som GPT.

Per Anders Waaler og Joachim Aae vil presentere bruken av en AI-basert assistent som ledd i en større organisatorisk endring. Hva fungerte godt, og hvilke fallgruver støtte de på som andre kan lære av?

Info om foredragsholdere:

Per Anders Waaler er en ringrev i Analytics-bransjen med over 25 års erfaring, og han brenner for innsikt og effektivisering ved hjelp av teknologi. Han var med på å starte opp tidligere bWise og bygget opp selskapet til å bli et av landets ledende business intelligence-miljøer. bWise er i dag en del av twoday.

Joachim Aae er en arkitekt og rådgiver i twoday. Med fokus på analytics og AI, har Joachim et sterkt engasjement for å utforske nye teknologier og koble det til forretning.

Genus

U12 - Genus: Fremtidens saksbehandling: Reduser behandlingstid fra uker til minutter

Torsdag 26. oktober

12:30–13:00

Saksbehandling innebærer ofte mange manuelle steg og kan ta flere uker, men forestill deg en jobbdag hvor saksbehandlingen nesten går av seg selv. Med Genus’ no-code løsning, kan du raskt automatisere tidkrevende steg, frigjøre tid og spare offentlige midler. La dine ansatte fokusere på det de gjør best: menneskelig vurdering. Bli med på en demonstrasjon av applikasjoner som forenkler jobbhverdagen til din avdeling med automatisering.

Foredragsholdere
Nina Elisabeth Holt, Team lead offentlig sektor Genus
Erlend Barstad Strand, Hovedforretningsarkitekt og prosjektleder Genus
Maria Nilsson, Markedssjef Genus

Arribatec

U13 - Arribatec: Bedre offentlige tjenester ved hjelp av digitalisert virksomhetsstyring?

Torsdag 26. oktober

12:30–13:00

Bidrar digitalisering av virksomhetsstyring i offentlige virksomheter til bedre og mer effektive offentlige tjenester? Eller er det bare rapportering og mer arbeid for de ansatte?
Arbeidstilsynet ved Senior rådgiver Per Løkstad forteller om hvilke effekter de har oppnådd ved hjelp av digitalisering og automatisering av virksomhetsstyringen i etaten. Per gir oss også et innblikk i Arbeidstilsynets ambisiøse planer for virksomhetsstyrings-plattformen og hvilke effekter disse planene kan gi. Arribatec ved Lars Hugo Braadland Olsen Innleder og kommer med en leverandørs perspektiv på temaet.

Seminaret passer for alle som har interesser for temaet, men muligens spesielt de som er i startgropa eller har et prosjekt gående med fokus på digitalisering av styringsinformasjon.
Dette er også noe for deg som har hatt et prosjekt gående som du kanskje ikke er helt fornøyd med resultatet av.

Foredragsholdere:
Arbeidstilsynet ved Seniorrådgiver Per Løkstad
Arribatec ved Lars Hugo Braadland Olsen

Knowit logo

U14 - Knowit: Forskningsfunn: Hvordan benyttes Generativ AI av smidige team i offentlig sektor

Torsdag 26. oktober

12:30–13:00

Knowit og SINTEF har igjennom forskningsprosjektet Transformit samlet inn empiri på hvordan utviklere, data scientist og ledere bruker Generativ AI som Chat GPT, Copilot, Midjourney i sin arbeidshverdag. Vi deler funnene på hva slags effekter dette har på arbeidsprosesser, og hva slags konsekvenser dette kan ha for teamarbeid og offentlig sektor i fremtiden.

Foredragsholdere:
Øyvind Eikeland, CTO Knowit Solutions
Rasmus Ulfsnes, forsker i SINTEF

Salesforce

U15 - Salesforce: Topp trender og digitale innovasjoner aktuelt for offentlig sektor

Torsdag 26. oktober

12:30–13:00

Er du interessert i å utforske de nyeste digitale trendene og innovasjonene i offentlig sektor? Da er dette utstillerseminaret noe for deg!
Med vår lange erfaring med ulike aktører i offentlig sektor, har vi i Salesforce identifisert de mest transformative digitale temaene som alle i offentlig sektor bør ha på sin agenda; Kunstig intelligens (KI), datadrevne beslutningsprosesser og sømløse innbyggerreiser.

Vi håper at dette utstillerseminaret vil gi deg en klar forståelse av hvordan du kan navigere i en stadig skiftende digital hverdag og omfavne innovasjon for å møte fremtidens utfordringer. Salesforce, som et av de største og mest innovative selskapene i verden, vil dele innsikt i hvordan våre lokale og globale kunder bruker teknologi for rask transformasjon og effektivisering.

Håper vi sees!

Foredragsholdere:
Jan Harald Nordseth, Kundeansvarlig offentlig sektor
Aarcha Zenya, Forretningsutvikler
Lars Oskar Heer Amlie, Løsningsarkitekt

Simplifai

U16 - Simplifai: Kriser møtt med kunstig intelligens: oppdag Simplifais AI-drevne løsninger i uforutsette tider

Torsdag 26. oktober

12:30–13:00

I en verden preget av usikkerhet, som vi har sett med stormværet Hans, ønsker vi å fokusere på hvordan offentlige organisasjoner kan transformere sin krisekommunikasjon ved hjelp av AI. Gjennom vårt engasjerende foredrag deler vi innsikter og avgjørende elementer som peker mot veien til en rask, smidig og omsorgsfull håndtering av kommunikasjonskriser, takket være AI. Ønsker du innsikt i raskere prioritering og sikker behandling av krisesaker? Vi inviterer deg til å bli med oss på denne transformative reisen for å utforske den effektive fremtiden for krisekommunikasjon.

Foredragsholder:
Sondre Kristoffersen, Sales Manager i Simplifai

Puzzlepart

U17 - Puzzlepart: Wow! 5 måter Microsoft Power Platform faktisk lar deg gjøre mer med mindre

Torsdag 26. oktober

12:30–13:00

Skyteknologien lover oss økt personlig produktivitet, automatisering, stordriftsfordeler og bedre innsikt. Men hvordan kan dere realisere disse gevinstene?

I dette seminaret vil vi vise faktiske eksempler fra kundeprosjekter der Power Platform hjelper ansatte med å jobbe smartere og bidra til å spare tid og penger.

Enten dere allerede benytter Microsofts skyplattform, eller vurderer det – Her får du garantert noen ideer fra Puzzlepart som du kan bruke på egen arbeidsplass.

Foredragsholder:
Tormod Guldvog, markedsdirektør i Puzzlepart AS.
Tormod har jobbet med teknologi, samhandling og strategi i over 25 år, og har vært rådgiver for innføring og bedre utnyttelse av samhandlingsteknologi i offentlige og private virksomheter.

3stepIT

U18 - 3stepIT: Sirkulær IT i praksis

Torsdag 26. oktober

12:30–13:00

I dagens lineære modell har ikke IT-utstyr en ny livssyklus når den ikke lenger holder mål for brukeren. Ofte blir den kastet eller liggende og støve ned på et lager. Mangel på kunnskap blir sett på som en av de største hindringene for en sirkulær overgang. Lars Birketvedt, Seniorrådgiver for Livsyklustjenester i 3stepIT, belyser hvordan vi må endre måten å anskaffe IT-utstyr på.

Kan smartere IT-innkjøp føre til både reduserte kostnader og klimaavtrykk? Og hvordan går du i så fall fram?

Foredragsholder:
Lars Birketvedt – Seniorrådgiver for Livsyklustjenester, 3stepIT